contactblok2
Wat belooft Harmoney Control haar klanten?
Wij beloven een beter financieel resultaat. We geven meer inzicht. Daardoor kunt u al tijdens het huidige jaar bijsturen wanneer nodig. U kunt sneller inspelen op gunstige regelingen. En u slaapt beter omdat u sneller en gemakkelijker kunt beslissen, op basis van de complete informatie.

Wat houdt controlling in?
Controlling is het beheersen van de financiële resultaten. In de grote industriële bedrijven hebben meestal controllers in vaste dienst. Kleinere ondernemingen hebben wel een eigen administrateur voor bijvoorbeeld de salarisverwerking, maar die is vaak minder gericht op het totaalbeeld en het vooruitkijken. Daar helpen wij wel bij. Parttime, bijvoorbeeld in zes dagdelen per jaar. Of elk kwartaal, als we toch de BTW voor u bijhouden.

Ik heb al een boekhouder, dan heb ik jullie toch niet nodig?
Wij kunnen dezelfde dingen als een boekhouder, maar we kunnen meer. U kunt ons gerust inschakelen voor advies of het verbeteren van het proces, terwijl uw boekhouder de vaste taken blijft doen.

Hebben jullie een eigen systeem of eigen software?
U hoeft niet te investeren in allerlei programma’s of software. Ons kantoor werkt met Snelstart. Dat is een eenvoudig, stabiel en betaalbare software. En doet precies wat het moet doen. Kleine ondernemers komen al heel ver met Excel, mits goed ingericht. Verder werken we met AFAS, Accountview en Exact en sluiten we desgewenst aan op elke andere klantsoftware.

Zijn jullie ook een accountantskantoor?
Ja en nee. Qua werkzaamheden doen we precies hetzelfde, maar dan efficiënter en betaalbaarder. Echter grotere ondernemingen hebben een goedkeuring nodig van een accountant op hun jaarrekening. Wij kunnen die jaarrekening voor u maken, maar sturen ‘m voor de goedkeuring door naar een geregistreerde accountant. Ons uurtarief is vergelijkbaar met de gewone accountantskantoren.

Wanneer heb je een accountant nodig?
90% van alle bedrijven in Nederland heeft eigenlijk geen accountant nodig. Een accountant is alleen nodig als er volgens de wet een goedkeurende verklaring nodig is voor de jaarrekening. Dat geldt voor bedrijven met een balanstotaal van meer dan 4,4M, een omzet met meer dan 8,8M en meer dan 50 medewerkers. Voor de btw-aangifte en het meest voorkomende fiscale werk kan een middelgrote onderneming prima uit de voeten met een administrateur of fiscalist zoals Harmoney Control.

Doen jullie ook aangiftes van de belasting?
Zeker. Zowel voor Inkomstenbelasting, Vennootschapsbelasting als btw-afdrachten. Wij regelen ook de afhandeling met de belastingdienst.

Kunnen jullie uitstel van de belasting aanvragen?
Dat kan, maar dat is vaak niet nodig. Wij helpen juist om per kwartaal de tussentijdse cijfers te verwerken. Daardoor zijn de meeste gegevens direct na 31 december al bekend. Twee of drie dagen later kan de jaarrekening rond zijn en staat uw aangifte klaar. Des te sneller de aangifte klaar is, des te sneller is uw eventuele teruggave op uw rekening gestort.

Moeten mijn medewerkers op cursus om met jullie systeem te kunnen werken?
Nee. Wij werken vanuit uw huidige systeem. In de praktijk bundelen wij wel functies of koppelen we bestanden, zodat u optimaal gebruik maakt van uw systeem. In die zin scherpen wij uw kennis van het systeem wel aan.

Ik wil wel advies maar ik wil niet alles op de kop, kan dat?
Zeker. We werken voor zzp’ers en grote bedrijven. De behoeftes aan ondersteuning zijn zo divers dat we die altijd laten aansluiten op de klant. Soms worden met enkele kleine ingrepen al grote resultaten geboekt. Daar streven we naar, we zoeken voor ons bedrijfsadvies altijd naar de beste kosten-baten-verhouding.

Is een jaarrekening voor mij wel nodig?
Eenmanszaken, VOF en zzp’er hoeven niet per se een jaarrekening. Een eenvoudige en correcte opstelling van balans en resultaat volstaat. En is goedkoper. BV’s hebben de verplichting om een jaarrekening ten kantore te hebben en deze jaarlijkse verkort te publiceren bij de Kamer van Koophandel.

Wat houdt een samenstelverklaring van een jaarrekening in?
Dat is een samengestelde jaarrekening zoals die wordt gemaakt voor 90% van de bedrijven in Nederland. Samenstellen wil zeggen dat de verantwoordelijkheid voor de inhoud van de jaarrekening volledig bij de directie of bestuur ligt. U heeft in dit geval dus geen akkoord nodig van de accountant, maar u heeft wel baat bij een grondige en efficiënte samensteller.

Ik ben starter, kunnen jullie mij helpen?
Ja graag zelfs. We hebben de ervaring dat starters en zzp’ers zich voorafgaand aan de start heel goed laten informeren. Maar wie helpt je als je eenmaal gestart bent? Het eerste halfjaar na de start is cruciaal en vraagt tegelijk om grote keuzes. Zowel voor het ondernemersplan, het voeren van de administratie als voor maatwerkadvies bent u bij ons aan het juiste adres. Voor starters hanteren we extra aantrekkelijke tarieven.

Mijn bank vraagt om een rapport voor de financiering, kunnen jullie helpen?
Jazeker. U vergroot uw kansen door gebruik te maken van onze speciale software en rapportages. Op maat voor uw plan of situatie en specifiek naar de wens van de bank. Banken willen namelijk steeds gedetailleerder weten wat u met het geld gaat doen en of u het terug kunt betalen. Daarvoor maken wij ondernemingsplannen, financiële- en liquiditeitsprognoses.

Ik krijg de financiering niet rond, wat nu?
Als u een goed plan heeft passend bij (de groei van) uw organisatie, dan verdient u die financiering. Wij ondersteunen u bij het onderbouwen van uw plan en bij de gesprekken met de bank. Of we gaan samen met u zoeken naar andere financieringsmogelijkheden.

Hebben jullie verstand van subsidies?
Ja, dat hebben we. Wij beschikken over de tools om snel voor u in kaart te brengen voor welke regelingen en subsidies u in aanmerking kan komen. Wij verzorgen de aanvraag en de afhandeling. Voor onze klanten hebben we vooral succes met de WBSO en de NIOF.

Het loopt niet, kunnen we eens praten?
We kunnen ook praten als het wèl loopt. Voor veel van onze klanten zijn wij de sparringpartner of het klankbord. Maar als het niet loopt weten we over het algemeen heel goed op welke knoppen er gedrukt moet worden. Meestal is dat ook nog eenvoudiger dan het lijkt. Hoe eerder we praten, hoe beter.

Ik twijfel aan mijn huidige accountant, kan ik ook een second opinion krijgen?
Onze ervaring is dat het werk van de accountant zich moeilijk laat beoordelen. Helaas besteden ze hun tijd vaak voor meer dan 50% aan zaken, waar u niet beter van wordt. Inlezen, overleggen, overdragen, kopiëren, dossiervormen enz. En tegen te hoge tarieven. Dat vinden wij ook onbegrijpelijk. Zeker bij ingrijpende beslissingen, zoals het omzetten naar een BV, opvolging of bedrijfsovername, is het verstandig om ook eens met een andere adviseur te praten.

Doen jullie ook uitvoerend werk?
Graag zelfs. Voor 60% van onze klanten doen we de complete administratie. Het inboeken van de bonnen, het afdragen van BTW en eventueel de combinatie met de privé-inkomstenbelasting.

Ik ben particulier, wat doen jullie daarvoor?
Wij kunnen de aangifte inkomstenbelasting voor u verzorgen of u daarin ondersteunen. En wij helpen u graag bij de aanvraag van toeslagen. Zo weet u zeker dat u ontvangt waar u recht op heeft.